On monia tapoja toteuttaa varainkeruu. Ideoita ja vinkkejä löydät tästä artikkelista yhdistyksille, seuroille, joukkueille ja koululuokille.
7 VINKKIÄ VARAINKERUUKAMPANJAN JÄRJESTÄMISEEN
1. JÄRJESTÄ VARAINKERUU TAPAHTUMAN YHTEYDESSÄ, JOLLOIN IHMISET TODENNÄKÖISEMMIN KOKEILEVAT JOTAIN UUTTA
Yhdistys voi järjestää esimerkiksi pop-up -ravintolan ravintolapäivänä tai muun suuren tapahtuman yhteydessä.
Järjestäminen on sallittu 12 kertaa vuodessa verottomasti. Tässä on mahdollisuus ansaita sekä ravintolamyynnistä sekä muusta lisätuotemyynnistä.
Vinkit ravintolapäivänä järjestetyn pop-up -ravintolan onnistumiseen voit lukea tästä.
2. TEE KOKO VARAINKERUUKAMPANJA YHDEN IHMISEN VOIMIN, HELPOSTI!
Pystyt tekemään koko varainhankintakampanjan pelkästään postaamalla ryhmäsi somekanavissa. Tämä onnistuu Varainhankkija.fi-palvelun tuella. Palveluun kirjautumalla saa nettikaupan ja puolestasi toimitettavat brändituotteet, ilmaiseksi ja vaivattomasti. Kampanjan voit aloittaa milloin vain haluat kirjautumisen jälkeen.
Jos muita ryhmän jäseniä osallistuu vapaaehtoisesti, rahan kerääminen on heille yhtä helppoa – vain linkin jako lähipiirille riittää.
Tuotot tilauksista ovat hyviä, ja tukijat voivat antaa rahallista tukea ryhmällesi tilaamalla heille jopa täysin ilmaisia tuotteita!
3. VAIVASI VÄHENTÄMISEKSI VALITSE VARAINKERUUSEEN KUMPPANI, JOKA TARJOAA SINULLE MAHDOLLISIMMAN PALJON VALMIINA
Varainhankkija.fi tarjoaa avaimet käteen -varainhankintaa. Sinulle jää ainoastaan tuotelinkin jakamisen vaiva. Kaikki muu on järjestetty valmiiksi ja varainhankinnasta kertyneet rahat maksetaan automaattisesti kuukausittain. Myynnin edistymistä voi seurata kätevästi hallintasivuilta.
Varainhankkija.fi on apunasi käytännön asioissa koko kampanjan ajan ja tarjoaa tukea sen kaikkiin vaiheisiin. Ideoita varainhankintakampanjassa jaettavan linkin yhteyteen tuleviin viesteihin on myös sinulle valmiina. Kaikki kysymykset tavoitteiden asettamisesta lähtien ovat tervetulleita. Myös valmiiksi räätälöidyt ratkaisut ovat mahdollisia.
4. PIDÄ OMAN PORUKAN JA TUKIJOIDEN MIELENKIINTO SEKÄ INNOSTUS YLLÄ
Aseta selvät tavoitteet
Yhdessä tekeminen onnistuu, kun kaikilla on mielessä mitä tarkalleen tavoitellaan. Jokaiselle tärkeän päämäärän tavoittelu motivoi sekä ryhmän jäseniä että tukijoita. Sen lisäksi, että kaikki tietävät, mitä varten rahaa kerätään, on tärkeää asettaa myös rahallinen tavoite kampanjalle etukäteen.
Ryhmän kannattaa tukea ja tsempata toisiaan sekä ideoida myyntiä yhdessä. Varainkeruun vastuuhenkilö on tiimihengen nostattamisessa tärkeässä roolissa.
Parhaiden myyjien palkitseminen voi innostaa kaikkia myymään enemmän. Myyjille voi lisäksi sopia omat henkilökohtaiset myyntitavoitteet ja tarkastaa miten eteneminen sujuu sekä tarjota tukea.
Varainkeruu voi innostaa, osallistaa ja aktivoida sekä jäseniä että tukijoita. Yhdessä tekeminen on kivaa!
Pidä kampanjat sopivan pituisena
Jos kampanjoita on liian usein ja tuotot vähäisiä, myyjät kyllästyvät ja homma alkaa tuntua pakkopullalta. Tukijoiden mielenkiintokaan ei pysy kovin kauan yllä.
Sopiva kampanja-aika varainkeruulle on noin 2-4 viikkoa.
Kun kampanja suunnitellaan hyvin, ja osallistujat tietävät, miten tavoitteeseen voidaan päästä, onnistuminen on lyhyellä aikavälillä todennäköisempää kuin pitkällä.
5. HANKI HELPOSTI MYYTÄVIÄ TUOTTEITA
Jokaisen tarvitsemat tuotteet, muun muassa vessapaperi, ovat vaihtoehtoina.
Tukijoille ilmaiset varainhankintatuotteet, jotka eivät täytä kenenkään nurkkia, ovat helppoja myydä. Tällaisia ovat digitaaliset, kaikkien tuntemat brändituotteet Varainhankkija.fi-palvelussa. Ilmaiseksi saatu sisältö on lisäksi aidosti mielenkiintoista.
6. PIDÄ RISKI RIITTÄVÄN PIENENÄ
Nykyään on saatavilla varainkeruutuotteita, joita voi palauttaa, jos kaikki ei mene kaupaksi. Lisäksi saatavilla on palvelu, josta tuotteita ei tarvitse edes ostaa tai käsitellä niitä myydäkseen: Varainhankkija.fi.
7. MIETI ASIAKKAALLESI TÄRKEIMMÄT SYYT OLLA TYYTYVÄINEN OSTOON JA KERRO NE MYYNTITILANTEESSA
On hyvä miettiä yhdessä myyntitilanteessa kerrottavat pääasiat.
Mitä varten keräätte rahaa? Edistättekö esimerkiksi lasten harrastustoimintaa ja mitkä ovat sen edut lapsille?
Myös tuotteen edut ja etujen syyt on hyvä kertoa, esimerkiksi miksi tuote on asiakkaalle käytännöllinen, viihdyttävä tai ympäristöystävällinen.
Kun lapset ja nuoret osallistuvat myyntiin, kannattaa käydä nämä asiat läpi heidän kanssaan. Keitä olette, mitä myytte ja mitä varten teette myyntiä. Jos alaikäiset tekevät myyntiä esimerkiksi kiertämällä ovelta ovelle, yhdessä huoltajien kanssa laadittu lyhyt saatekirje voi auttaa myyntityötä ja ehkäistä myös väärinkäytöksiä.