Myyntivinkit


NÄIN ONNISTUT VARAINHANKINNASSA


Kirjoittanut


CEO, Markus Hautajärvi

Markus Hautajärvi
+358 400 267 842
markus.hautajarvi@netmart.fi


Miksi myyntivinkit kannattaa lukea?

Käymme myyntivinkeissä läpi, mitä kaikkea ryhmän tulee huomioida varainhankinnassa, jotta siitä tulee mahdollisimman onnistunut.

Varainhankinnan tärkein asia on muodostaa ryhmän tavoitteet ja ydinviesti. Kuinka paljon haluamme saada tuottoa kuukaudessa? Minkälaisesta ryhmästä on kyse ja miksi teemme varainhankintaa? Miten voit tukea meitä?

Myyntivinkeissä käymme läpi lisäksi varainhankinnan kohderyhmiä, myyntikanavia sekä miten viestit ryhmän jäsenille varainhankinnasta.



Siirry yhteenvetoon


6 Myyntivinkkiä:


1. Suunnittele varainhankinnan tavoitteet

  • Mitkä kohderyhmät haluamme varainhankinnalla tavoittaa?
  • Mitkä ovat ryhmän ja jäsenten myyntitavoitteet?

Varainhankinnan aluksi on tärkeää sopia yhdessä sen tavoite. Sen jälkeen lopuissa kohdissa suunnitellaan, miten asetettuihin tavoitteisiin päästään.

Varainhankinnan tavoitteeseen kuuluu kaksi asiaa: mitkä kohderyhmät haluamme tavoittaa ja mikä on ryhmän ja sen jäsenten myyntitavoitteet ja kokonaistuotto.





2. Tunnista myynnin kohderyhmät

  • Mitkä ovat myyntimme kohderyhmät?

Myynnin tavoitteena on tavoittaa kaikki määritellyt kohderyhmät. Nyt kirjataan, mitkä ovat ryhmän varainhankinnan kohderyhmät.

Kohderyhmiin voi kuulua sekä ryhmän että jäsenten lähipiiri. Kohderyhmiin voi siten kuulua ryhmän seuraajat sosiaalisessa mediassa, ryhmän yhteistyökumppanit sekä jäsenten lähipiiri.





3. Suunnittele varainhankinnan ydinviesti

Hyvä ydinviesti on ytimekäs ja jää mieleen. Se on lyhyt ja vetoaa enemmän tunteisiin kuin järkeen. Tärkein osa ydinviestiä on MIKSI varoja hankitaan. Sen yhteydessä voit kertoa ryhmän tehtävästä. Näin vedotaan lukijan tunteisiin ja herätetään reaktioita.

  1. Miksi? Miksi teemme varainhankintaa?
  2. Mitä? Mitä myymme, miten sinä ja me hyödymme?
  3. Miten? Miten voit tukea meitä.

Lisäksi viestiä voi tehostaa ryhmään liittyvällä kuvalla.

Some-postauksissa emojit lisäävät lukijoiden reaktioita, ja siten kasvattaa tuottoja. Sähköposti- ja Whatsapp-viesteissä ei välttämättä kannata käyttää emojeita, koska viestit ovat henkilökohtaisempia, jolloin emojien käyttö voi aiheuttaa osalle henkilöistä vastareaktion.





4. Valitse käytettävät myyntikanavat

Myyntikanavia pitkin tavoitat määritellyt kohderyhmäsi. Myyntikanavia ovat esimerkiksi Facebook, Instagram, sähköposti, myyjäisissä esitteet, flaijerit naapureiden postilaatikoihin tai vaikka tapahtumissa osallistujille.

Myyntikanavia on lukematon määrä. Mutta myös kanavan laatuun tulee kiinnittää huomiota. Parhaiten myynnin saa aikaan suorakontaktoinnilla eli esimerkiksi puhelimella tai kasvokkain. Verkkokaupan osoite kannattaa aina laittaa viestillä tai sähköpostilla.

Valittuasi myyntikanavat käy jokainen kohderyhmä läpi ja valitse, millä myyntikanavalla aiot tavoittaa heidät.





5. Jäsenten opastaminen

Jäsenille voi lähettää opastavan viestin, jossa kerrotaan varainhankinnasta, myyntitavoitteista sekä vinkkejä miten myyntiä voi tehdä.

Jäsenet saadaan sitoutettua varainhankintaan osallistamalla heitä sen suunnitteluun sekä antamalla henkilökohtaiset myyntitavoitteet. Vaikka kaikki eivät pääsisi tavoitteisiin, on tärkeää, että kaikki yrittävät. Muista viestiä jäsenille myynnin etenemisestä sekä tsemppaa varainhankinnan edetessä.

Jäsenille kannattaa laittaa malliksi ryhmän ydinviesti ja esittelyvideo.





6. Seuranta ja jatkuvuus viestinnässä

Seuraa, tavoittaako ydinviestinne halutut kohderyhmät ja saako se heissä reaktion aikaan. Reaktion tehokkuutta voi seurata sometykkäyksistä ja saadusta myynnistä.

Viestiä on tärkeää toistaa muutaman päivän välein. Monet eivät reagoi ensimmäisellä kerralla tai näkevät sen tilanteessa, jossa eivät kerkeä tukemaan, joten muutamalla toistolla saatte paremman tuoton.





Yhteenveto


  1. Aseta varainhankinnalle ja jäsenille myyntitavoitteet
  2. Varmista, että ydinviesti tavoittaa kohderyhmät
  3. Varmista, että lukija ymmärtää ydinviestisi:
    • Miksi minun pitää tukea
    • Miten hyödymme
    • Mitä minun pitää tehdä
  4. Viesti herättää lukijassa reaktion ja saa hänet tukemaan ryhmää
  5. Ensimmäiseen viestiin monikaan ei reagoi, joten älä lannistu, vaan toista viestiä!



Onnistuneet varainhankinnat ja viestin toiston tärkeys




HyPS: 1. viesti

Hyvinkään Palloseuran ensimmäinen postaus noudatteli normaaleja seuran reaktiomääriä.

Tällä postauksella seuraajat saivat ensimmäisen kerran tietoonsa, että HyPSillä on varainhankinta menossa.

Mutta vasta toinen postaus sai ihmiset kunnolla liikkeelle ja tuottoa seuralle. Katso alta.




HyPS 2. viesti

Hyvinkään Palloseura onnistui aktivoimaan seuraajansa kampanjan toisella postauksella. Tässä vaiheessa suurin osa seuraajista oli jo tietoisia meneillään olevasta varainhankinnasta ensimmäisen postauksen ansiosta.

Postaus tavoitti yli 10 kertaisen määrän heidän normaaliin postaukseen verrattuna.

Toinen postaus itsessään oli onnistunut, koska sen ydinviesti on selkeä:

  1. Kyllä me tästä selviämme - Tunteisiin vetoava syy varainhankinnalle
  2. Mitä seuraajat saavat tukemalla
  3. Miten tukeminen tapahtuu
  4. Tehostaa ydinviestiä kuvalla

Helppoa varainhankintaa

Copyright Varainhankkija.fi 2020

Background photo by Lucélia Ribeiro